Gemeente Breda investeert 1,08 miljoen euro in depooU

28 mei 2025     Tekst: Gemeente Breda - Foto: Ingrid Bothe

logo depooUDe gemeente Breda stelt in totaal € 1,08 miljoen beschikbaar voor de realisatie van een nieuwe verenigingsloods in Ulvenhout.

De HoningRaad geeft mannen met kanker een eigen plek

28 mei 2025     Ingezonden bericht

De HoningraadOm mannen met kanker beter te ondersteunen in hun verwerkingsproces start De HoningRaad, centrum voor leven met en na kanker in Breda, met een nieuw initiatief: LeefNu!

UVV’40 Jeugd onder 11 jaar-2 kampioen

28 mei 2025     Tekst: Ingeborg van den Noort - Foto: Juan Pablo Salmón

JM11-2JM11-2 van UVV40 wist in de derde fase van dit jaar net niet te promoveren naar de hoofdklasse. Maar in plaats van te treuren, wisten de spelers deze teleurstelling om te zetten naar een geweldige vierde fase.

Meer en betere busverbindingen in en rond Breda

20 januari 2025     Tekst: Gemeente Breda

Bus in Breda

Vanaf 6 juli gaat er veel veranderen aan het busnetwerk in en rond Breda. Er komt een nieuwe dienstregeling, er gaan twee nieuwe lijnen rijden, op enkele plekken wijzigen routes en er gaan meer bussen rijden. Op deze manier moet het openbaar vervoer in onze gemeente aantrekkelijker worden. 

 

Wethouder Peter Bakker (openbaar vervoer): “Breda is een gastvrije stad. Daarom werken we eraan om Breda voor iedereen bereikbaar te houden. Daarvoor is nodig dat we samen met de provincie en Arriva zorgen voor een zo passend mogelijk aanbod voor alle reizigers. Er komen meer en betere busverbindingen die bijdragen aan deze ambitie.

 

Veranderingen

Dit zijn de grootste lijnennetveranderingen en verbeteringen in ruim dertig jaar. Concreet betekent dit voor Breda het volgende:

  • Er komen twee nieuwe lijnen. Dit zijn een snelle stadslijn via de Terheijdenseweg en Moerlaken naar de Haagse Beemden en een HOV-lijn (‘Bravo Direct’) van Geertruidenberg-Raamsdonksveer naar Oud Gastel via Oosterhout, Teteringen, Breda Zuidoost, -Centrum en -West, Etten-Leur, Hoeven en Oudenbosch;
  • Er komen veel meer kwartierdiensten, zowel tijdens de spitsuren als in sommige gevallen de hele dag. Nog maar drie deeltrajecten hebben uitsluitend halfuurdiensten;
  • Er komt een snelle directe verbinding van Breda-Oost (Heusdenhout en Brabantpark) naar de binnenstad;
  • De uurdienst naar Bavel wordt in de brede spitsuren uitgebreid naar een halfuurdienst;
  • Er komt een betere ontsluiting van Princenhage, Haagse Beemden en de bedrijventerreinen Minervum, Breepark en Krogten-Noord;
  • De Bravo Directlijnen naar de regio’s Oosterhout en Etten-Leur gaan vaker rijden. Ook Teteringen heeft hier baat bij;
  • Aan elkaar gekoppelde Bravo Direct-lijnen gaan zorgen voor meer directe verbindingen met Bredase bestemmingen, zoals de binnenstad, de Claudius Prinsenlaan, de Ettensebaan en de Terheijdenseweg;
  • De streeklijnen naar Zevenbergen (inclusief Prinsenbeek), Made, Zundert en Baarle-Nassau (inclusief Ulvenhout) worden nu ‘Bravo Direct-lijnen’ met HOV-status, dus hogere frequenties;
  • Er komt een flexibel vervoersysteem als aanvulling op het openbaar vervoer. Bravoflex brengt reizigers van een halte in de buurt direct naar een grotere bushalte of treinstation, waar je verder kunt reizen met het reguliere openbaar vervoer. Reizigers betalen 2 of 5 euro, afhankelijk van reguliere OV-alternatieven. Rechtstreeks reizen tussen willekeurige haltes kan ook. Dit kost vijfmaal het gewone OV-tarief.
  • Verder worden alle bussen in Breda en omliggende regio’s volledig (batterij-)elektrisch, met uitzondering van de Brabantliners en buurtbussen. Deze krijgen respectievelijk in 2027 en 2030 deze aandrijving.


Wethouder Bakker: “Voor Bredanaars betekent dit dus dat veel wijken en dorpen beter bereikbaar worden. Doordat er meer bussen gaan rijden en hier en daar nieuwe routes komen, hebben reizigers meer keuzes, zijn ze flexibeler in hun planning en zijn er betere aansluitingen op ander OV zoals de trein. Zo wordt het openbaar vervoer aantrekkelijker en zal het aantal reizigers naar verwachting stijgen.


Aanpassingen

Deze veranderingen vragen om de nodige aanpassingen. Er moeten 18 nieuwe haltes worden aangelegd en 14 haltes zullen verdwijnen. Dit gebeurt in fases, dus niet allemaal voor 6 juli. De gemeente werkt op dit moment aan een planning voor deze aanpassingen. Voordat de nieuwe haltes worden geplaatst, wordt buurtbewoners en belanghebbenden om input gevraagd.

 

Nieuwe OV-concessie West-Brabant

Vervoersmaatschappij Arriva blijft de komende tien jaar verantwoordelijk voor de busverbindingen in West-Brabant. In 2023 heeft de provincie de concessie West-Brabant aanbesteed. Een concessie is een gebied waar één OV-bedrijf het alleenrecht, en tevens de plicht, heeft om voor een bepaalde periode lijngebonden openbaar vervoer aan te bieden. De gemeente heeft een adviserende rol gespeeld bij de vaststelling van het nieuwe lijnennet.

Terug Schrijf reactie

Klik op advertenties voor meer info

Ulvenhart DinerConcert 29 mei 2025

Ulvenhart DinerConcert 2025-05-29

 

ADVERTEREN?

 

Mail of bel 0646-996632

 

 


 


 

 Andes

 


 

Er zijn geen berichten aanwezig
^ Naar boven